Crux
Bron: Rijkswaterstaat

TriAX De Nieuwe Meer

De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer is één van de onderdelen van het programma Zuidasdok, één van de grootste infrastructurele bouwprojecten van Nederland, dat als doel heeft om het noordelijke deel van de Randstad beter bereikbaar te maken via weg en openbaar vervoer.

Om de veiligheid en doorstroming op de weg te vergroten, wordt vanaf knooppunt De Nieuwe Meer het doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer gescheiden. Het aantal rijstroken wordt uitgebreid van 4 naar 6 per rijrichting. Om dit mogelijk te maken, worden 14 viaducten aangepakt en wordt een geheel nieuwe fly-over van de A10 Zuid richting de snelweg A4 gebouwd.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door het consortium Tri-AX bestaande uit BESIX, Dura Vermeer en Heijmans in opdracht van Zuidasdok (een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam). Volgens de huidige planning zijn alle onderdelen van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer uiterlijk in 2031 volledig in gebruik.

Aansluitend op Knooppunt De Nieuwe Meer gaat de A10 Zuid in het hart van Zuidas ondergronds. De aanbesteding van de bouw van de snelwegtunnels is in voorbereiding. De aanpassing van de A10 Zuid eindigt met de reconstructie van knooppunt Amstel.

In opdracht van het consortium Tri-AX zijn adviseurs van CRUX betrokken bij het ontwerpen van paalmatrassen inclusief het merendeel van de funderingen van landhoofden die hierop aansluiten.

De adviseurs van CRUX brengen de ‘CEMS Fundering Suite’ mee om ontwerpprocessen te automatiseren en optimalisaties in het ontwerp van de paalmatrassen te vinden. Vanuit CEMS zorgt een developer hierbij voor de implementatie op het project en het automatiseren van de PLAXIS berekeningen. De CEMS Fundering Suite biedt een moderne en toekomstbestendige vervanging van bestaande software en rekent volledig conform de vigerende normen en richtlijnen.

- PileCore, voor het berekenen van druk-, trek- en ankerpalen conform NEN9997-1 en CUR236 3e druk (maart 2023). Met de unieke ‘Grouper’ functionaliteit kunnen palenplannen worden geoptimaliseerd door de sonderingen automatisch te groeperen.
- ShallowCore, voor het berekenen van funderingen op staal conform NEN9997-1.
- VibraCore, voor slagkrachtpredicties conform CUR166 en Prepal voor het installeren van respectievelijk damwanden en funderingspalen en het toetsen van trillingen conform SBR-A.

In tegenstelling tot huidige rekenprogramma’s is deze door CEMS (CRUX Engineering Micro Services) ontwikkelde softwarebundel volledig in de Cloud beschikbaar als afzonderlijke API’s . Door de schaalbaarheid die het gebruik van een API biedt, kunnen in korte tijd zeer veel berekeningen worden uitgevoerd in een ‘loop’, wat in korte tijd kan leiden tot onderbouwde ontwerpkeuzes en een optimaal ontwerp.

Meer informatie over CEMS Fundering Suite is te vinden op cemsbv.nl of info@cemsbv.nl

Meer informatie over het project Zuidasdok is te vinden op zuidas.nl/zuidasdok

← Terug naar het overzicht

Gerelateerde projecten

Landtunnel A4

Dijkversterking KIJK

Biesbosch 225, Amstelveen

Glazen waterkering dijkversterking, Neer

Site by Alsjeblaft!