Rijloper spoorbrug
In opdracht van VID heeft CRUX Engineering BV de paalmatrassen ontworpen ten behoeve van het verrijden van de nieuwe spoorbrug bij Muiderberg.
Vanwege de geotechnische risico’s verbonden met het verrijden van de enorme constructie over een stuk grond dat, tot voor kort, een weiland was is een speciale rijloper aangelegd voor de operatie. De oplossing waarbij de aanwezige veenlaag werd vervangen door een zandpakket alvorens deze middels CDC te verdichten was geen optie voor de stukken direct naast de oostelijke en westelijke landhoofden van zowel de nieuwe als bestaande spoorbrug. Om deze reden is hierbij gekozen voor de aanleg van een gewapend matras op HS-palen.
Het ontwerp van deze zettingsmitigerende constructie is uitgewerkt door CRUX Engineering BV en in een periode van 12 weken, van principekeuze methode tot het daadwerkelijke verrijden van de spoorbrug, gerealiseerd. Naast het ontwerp van de paalmatrassen heeft CRUX Engineering BV tevens trillingsmonitoring uitgevoerd gedurende het verdichten van de Rijloper en het intrillen van de palen ten behoeve van het paalmatras.
Voor meer beelden van de werkzaamheden verwijzen wij u graag door naar onderstaande nieuwsartikel.
http://nos.nl/artikel/2103566-de-nieuwe-spoorbrug-over-de-a1-bij-muiderberg-vanuit-de-lucht.html