Monumentale Hemsterhuisbrug in ere hersteld
In opdracht van gemeente Den Haag heeft CRUX een geotechnisch ontwerp opgesteld voor de renovatie en herstel van de monumentale Hemsterhuisbrug (DSB 36) te Den Haag. De Hemsterhuisbrug voldeed niet meer aan de huidige regelgeving en de fundering van de landhoofden moest worden vervangen. De aansluitende kademuur aan de Noordwal, dat eveneens door CRUX is ontworpen, is ook vervangen.
De Hemsterhuisbrug werd in 1885 gebouwd door de Haagse ijzergieterij en pletterij L.I. Enthoven & Cie, dat ook de pilaren op station Holland Spoor en de voetgangersbrug bij het centraal station in de stad heet gemaakt. De brug kon oorspronkelijk opendraaien, maar in de jaren '60 is het draaimechaniek vastgezet.
Onderdeel van de opdracht aan CRUX was het uitvoeren van grond- en laboratoriumonderzoek, het inmeten van waterbodemprofielen, het ontwerp van de tijdelijke en permanente verankerde damwandconstructies, het ontwerp van een nieuwe fundering en een beoordeling van de installeerbaarheid en omgevingsbeïnvloeding bij deze activiteiten. Ook is in een Plaxis 3D model uitgebreid het vervormingsgedrag van de brug onderzocht en is een monitoringsplan opgesteld voor de bewaking van de omgevingsinvloed tijdens de bouwwerkzaamheden.
Bij de renovatie dat door Dura Vermeer is uitgevoerd, is de brug in oude glorie hersteld en weer draaibaar gemaakt. Ook het brugwachtershuisje dat tot vlak voor de Tweede Wereldoorlog naast de Hemsterhuisbrug stond, is nagebouwd en weer op zijn oude plek teruggezet. Het monumentale brugdek is op 16 januari 2024 teruggeplaatst.
De restauratie van de Hemsterhuisbrug is onderdeel van een programma van de gemeente Den Haag om Haagse kademuren, bruggen, tunnels en viaducten op orde te houden.