Metrostation Dijkzigt

Voor een verbetering van de bereikbaarheid voor de OV-gebruikers word een nieuwe uitgang gerealiseerd aan de zijde van de Hogeschool Rotterdam. Voor de verbetering van de vluchtveiligheid van het perron worden tevens twee nieuwe nooduitgangen gerealiseerd. In opdracht van de RET heeft CRUX het geotechnisch ontwerp, risicoanalyse, omgevingsbeïnvloeding en een monitoringsplan opgesteld. Ook bij de uitvoering is CRUX betrokken in een controlerende rol.

Het ontwerp van de nieuwe uitgang en nooduitgangen is zeer complex met verschillende aanlegniveaus, een oversteek over de bestaande metrotunnel, beperkte ruimte, gevoelige panden en de aanwezigheid van K&L.

Voor de realisatie is gekozen voor een bouwkuip met stalen damwanden (lang tot diep in het pleistocene zand en korte op het dak van de bestaande metrotunnel) in combinatie met gewapende jetgroutkolommen. Voor een groot deel wordt in den natte ontgraven waarna een onderwaterbetonvloer wordt gestort. Bij de overstekende tunnel over de metrotunnel heen kan in den droge ontgraven worden middels een tijdelijke bemaling binnen de gesloten bouwkuip. Bij de nieuwe uitgang, gelegen naast de Hogeschool Rotterdam, wordt een afzinkkelder (geel) toegepast. De afzinkkelder wordt in den natte ontgraven waarna een onderwaterbetonvloer wordt gestort. Vervolgens wordt een jetgroutkrans gemaakt ter plaatse van de aansluiting van de afzinkkelder met de bouwkuip.

Over de kelder lopen diverse kabels en leidingen. Waar de kabels en leidingen het damwandtracé kruizen en deze niet verplaatst kunnen worden is ervoor gekozen om gewapende jetgroutkolommen onder de kabels en leidingen te maken met een smalle lans die tussen de kabels en leidingen door worden aangebracht.

In het monitoringsplan is een intensieve wijze van monitoring uitgewerkt waarbij de omgeving tot op grote afstand gemonitord moet worden.

← Terug naar het overzicht

Gerelateerde projecten

Valley

Parkeergarage Boerenwetering

Stadskantoor Rotterdam

NHow Amsterdam RAI hotel

Site by Alsjeblaft!