Berging Costa Concordia
CRUX Engineering BV heeft in opdracht van TITAN-MICOPERI een stabiliteitsanalyse uitgevoerd voor de verstoring van de zandlagen door het airliften (lucht hefproces) bij de constructie van funderingspalen voor een platform op de zeebodem. Dit platform zou in Giglio, Italië worden gebouwd om het wrak van de Costa Concordia te bergen. Een risico-evaluatie en berekeningen werden uitgevoerd.
CRUX heeft de gevolgen onderzocht van de verwijdering van zand bij de teen van de casing die voor de constructie van funderingspalen wordt gebruikt. Het ongewenst effect bij het verwijderen van zand uit deze casing, die op een hellende graniet zeebodem is geplaatst, is het inwassen van zand in de casing, hetgeen uiteindelijk de stabiliteit van de ‘fundering’ van de zeebodem vermindert waarop de Costa Concordia ligt. Omdat de exacte opbouw van de zeebodem, de dikte van het zand dat er bovenop ligt en de invloed van de lucht buiten de behuizing niet bekend waren, werden FEM berekeningen gemaakt om te bepalen hoe ver zand kan worden verwijderd zonder de stabiliteit van het zand te verliezen.
Tevens heeft CRUX geholpen bij de haalbaarheidsstudie van bodeminjectie van het zand rond de teen van de behuizing. In samenwerking met de bodeminjectie-aannemers werd een speciale ‘packer’ ontwikkeld om binnenin de behuizing te kunnen injecteren, om zodoende het zand rond de behuizing te stabiliseren alvorens in het gesteente te boren.
Vanwege de vertrouwelijkheidsovereenkomst en het gevoelige karakter van het project, werd het CRUX pas toegestaan over dit onderwerp te publiceren nu het wrak succesvol is verwijderd. Wetenschappelijke publicaties over dit onderwerp zullen binnenkort volgen.